Bregje Rops

Student aan de/het Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 21-12-2015

2015-12-21

Corporate image

betekenis & definitie

Corporate image is het imago van een bedrijf. Het imago zegt iets over het bedrijf. Het zijn onmiddellijke associaties die men heeft met een bedrijf of organisatie als reactie op een boodschap of ervaring met dat bedrijf. Dit gaat over associaties op korte termijn

Het corporate image (het imago van een bedrijf/organisatie) is zeer belangrijk voor een bedrijf. Een bedrijf wil al hun stakeholders tevreden houden. Klanten zijn ook stakeholders. Als bijvoorbeeld klanten slechte associaties hebben met een bedrijf is dit slecht voor het corporate image van een bedrijf.

Het image kan niet alleen verslechteren door slechte ervaringen die stakeholders hebben met een bedrijf. Het image kan ook verslechteren door een bepaalde boodschap die het bedrijf naar buiten brengt. Als niet goed wordt gecommuniceerd in het bedrijf en de boodschap die ze naar buiten brengen als slecht wordt gezien kan het image ook verslechteren.
Als het image van een bedrijf verslechtert kan dit effect hebben op de verkoop van een bedrijf. Dit kan dan ook weer effect hebben op de winst. Omdat het bedrijf geen goed image heeft zal men liever hun producten bij de concurrent halen waardoor de winst verslechtert. Een bedrijf/organisatie kan hierdoor failliet gaan.
Een bedrijf moet dus altijd rekening houden met hun corporate image wanneer ze een boodschap naar buiten brengen.