Bob Reede

Student Commerciële Economie

Gepubliceerd op 16-05-2018

Geurmarketing

betekenis & definitie

Geurmarketing, ook wel aromamarketing genoemd, is een vorm van marketing waarbij geuren worden ingezet voor marketing- en commerciële doeleinden om zo een merk te promoten en verkoop te stimuleren.

Geurmarketing beïnvloed het menselijk gedrag door in te spelen op het reukzintuig om zo bepaalde emoties op te roepen. De geur heeft een directe koppeling met de hersenen en dit beïnvloed het menselijk instinct bij het nemen van beslissingen en kan zo zorgen voor een positief effect tijdens het aankoopproces.

Geurmarketing kan worden ingezet tijdens het gehele aankoopproces en kan worden toegepast op het product en verkooppunt, en in zekere mate ook in de communicatie. Er wordt hierbij gekozen voor een eigen merkidentiteit met bijbehorende marketinguitingen die aansluiten bij een specifieke doelgroep.

Het doel van geurmarketing is om een omgeving te creëren waarbij iedere bezoeker zich op zijn gemak voelt. Het inzetten van aangename geuren kan ervoor zorgen dat het humeur van de klant positief beïnvloed wordt. Geuren kunnen in alle facetten van de marketingmix worden toegepast en hebben als doel er voor te zorgen dat de klant een optimale winkelbeleving ervaart. Daarnaast kan het personeel stimuleren en gasten laten ontspannen.

Geur is bepalend voor onze stemming, ons toenaderings- en vermijdingsgedrag en bovendien beïnvloedt het onze waarneming/evaluatie van realiteit. Hoe beter geurmarketing wordt ingezet in een commerciële omgeving hoe beter het uitingen omtrent een merk of product versterkt. Dit kan resulteren in een diepgaande en langere connectie met de klant.

Voordelen van geurmarketing zijn:
- mensen voelen zich beter
- mensen waarderen je bedrijf of product beter
- mensen zijn sneller geneigd om iets te kopen