sociale wenselijkheid
Ongewenste neiging van respondenten hun antwoorden te kleuren in de richting van wat ze denken dat door anderen als beter, mooier of succesvoller wordt beschouwd.
Joep Brinkman & Hilbrand Oldenhuis (2016)
Ongewenste neiging van respondenten hun antwoorden te kleuren in de richting van wat ze denken dat door anderen als beter, mooier of succesvoller wordt beschouwd.
Ben Baarda (2014)
Het geven van antwoorden of het zich gedragen volgens wat de respondent denkt dat de norm is.
Felix Hentenaar, Marloes Kooter, Paul Ketelaar (2011)
Sociale wenselijkheid kan een belangrijke invloed hebben op geuite meningen. Deelnemers bevinden zich in een groep. Dit kan zorgen voor een vertekend beeld van de groepsdynamische processen. Het geven van sociaal wenselijke antwoorden doet zich mogelijk minder voor in kwantitatief onderzoek.
Baarda, Bakker, Fischer, Julsing, Peters, van der Velden & de Goede (1995)
De neiging van mensen om bij het beantwoorden van vragen antwoorden te geven die de werkelijkheid ‘mooier’ voorstellen dan zij is.
Baarda, Bakker, van der Hulst, Julsing, Fischer & van Vianen (1992)
De neiging van mensen om bij het beantwoorden van vragen antwoorden te geven die de werkelijkheid ‘mooier’ voorstellen dan zij is. Het door respondenten afstemmen van hun antwoord op wat ze denken dat gewenst is door hun gesprekspartner om goed over te komen op anderen (en zichzelf).
Gerelateerde zoekopdrachten
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen: