Wat is de betekenis van Prijsdiscriminatie?

2024-04-25
Algemene economische basisprincipes

D.J. de Jong & C.J. de Lange (2018)

Prijsdiscriminatie

Het in rekening brengen van verschillende prijzen voor exact hetzelfde product aan verschillende groepen afnemers. Voorwaarden voor prijsdiscriminatie zijn gescheiden deelmarkten, verschil in prijselasticiteit en sterke marktpositie. Grondslag monopolie kan zijn wettelijk, technisch of natuurlijk.

2024-04-25
Basisboek Bedrijfseconomie

Drs. Wim Koetzier & Drs. Rien Brouwers (2015)

Prijsdiscriminatie

Het aanbieden van een product of dienst tegen verschillende verkoopprijzen, terwijl de kostprijs gelijk is.

2024-04-25
Marketing Kernstof

Hans Vosmer & John Smal (2012)

prijsdiscriminatie

Het vragen van verschillende prijzen voor in principe hetzelfde product aan verschillende groepen afnemers.

2024-04-25
Begrippenlijst uit Praktische Economie havo 3

Drs. Peter Adriaansen & Dr. Aad Zuiderwijk (2008)

prijsdiscriminatie

Verschillende groepen consumenten betalen voor hetzelfde product een verschillende prijs.

2024-04-25
Begrippenlijst uit Praktische Economie vwo 3

Drs. Peter Adriaansen & Dr. Aad Zuiderwijk (2008)

prijsdiscriminatie

Verschillende groepen consumenten betalen voor hetzelfde product een verschillende prijs.

2024-04-25
NIMA marketing lexicon

NIMA (1993)

prijsdiscriminatie

Het hanteren van verschillende prijzen voor hetzelfde product (niet gebaseerd op verschillen in kostprijs) op verschillende markten (afnemersgroepen, geografische plaatsen of tijdstippen) op grond van verschillen in prijsgevoeligheid.

2024-04-25
Management begrippenlijst

Drs. J. Heemstra & Drs. H.E. Wijnberg (1991)

Prijsdiscriminatie

Het berekenen van verschillende verkoopprijzen van een produkt aan verschillende afnemersgroepen op basis van dezelfde kosten. Voorwaarden zijn: volkomen gescheiden deelmarkten, en een verschillende prijs van de vraag voor de diverse deelmarkten. Voorbeelden: de prijzen van het gebonden en ingenaaide boek.

2024-04-25
Grondslagen van de Marketing

Bronis Verhage (1989)

Prijsdiscriminatie

Het vragen van uiteenlopende prijzen voor (ongeveer) hetzelfde product op verschillende markten (bijvoorbeeld andere afnemersgroepen, regio’s of tijdstippen), dat niet gebaseerd is op verschillen in kostprijs maar op verschillen in prijsgevoeligheid van de afnemers.

Wil je toegang tot alle 10 resultaten?

Ja, ik word vriend van Ensie!
2024-04-25
Reclame woordenboek

Frans van Lier (1987)

Prijsdiscriminatie

Situatie waarin hetzelfde produkt tegen verschillende prijzen wordt aangeboden.