organisatiecultuur
De door de leden van de organisatie gedeelde normen en waarden.
Sytse Douma, Eric Dooms & Aswin van Oijen (2016)
Piet Hein Coebergh (2015)
De gemeenschappelijke verzameling van normen, waarden en gedragsuitingen van de organisatie.
Jos Marcus & Nick van Dam (2007)
Een verzameling opvattingen over het werk, over elkaar, over zichzelf en over de organisatie.
Nico Wilterdink & Bart van Heerikhuizen (2007)
De normen, waarden, idealen, rituelen en gewoonten die in de onderneming gangbaar zijn.
Margreet Weide (2006)
Bedrijfscultuur; de regels, gewoontes, waarden en normen die de omgangsvormen binnen een organisatie bepalen. We onderscheiden: 1. machtgerichte cultuur: de omgang wordt bepaald door persoonlijke macht; 2. rolgerichte cultuur: de omgang wordt bepaald door regels, procedures en voorschriften; 3. taakgerichte cultuur: de omgang wordt bepaald door ger...
Wil Michels (2001)
Geheel van waarden en normen die de leden van een organisatie gemeenschappelijk hebben.
NIMA (1993)
Manier van denken, voelen en doen van een groep of sociale collectiviteit (ge- Idragspatronen, instituties) die vervat ligt in een generatiesoverbruggende traditie. Zij worden door de leden van de groep aangeleerd (enculturatie) en geïnternaliseerd (mentaliteit).
Gerelateerde zoekopdrachten
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen: