Wat is de betekenis van Merkimago?

2024-04-24
Paul Moers

Directeur van merkadviesbureau PM.SMS in Heiloo

Merkimago

Onder merkimago verstaan we: Het subjectieve gedeelde beeld dat een grote groep van consumenten hebben van een product, dienst, bedrijf of organisatie. Het gaat dus om de perceptie die gedeeld wordt. Merkimago is belangrijk. Het is immers niet wat je zelf roept, maar wat de consument over jou roept dat je imago bepaald. Dat imago kun je dus sturen...

2024-04-24
Merken begrippenlijst

Henk Huizinga (2000)

merkimago

Eng. brand image; merkbeoordeling of merkbeleving door anderen dan de aanbieder zelf (de consument, de afnemer, de concurrent of het publiek in het algemeen), de som van instrumentele en expressieve waarden die men van een merk(artikel) heeft of krijgt. Het beeld wordt onder meer gevormd door ervaringen met prijs, reclame, uiterlijk en gebruik van...

2024-04-24
NIMA marketing lexicon

NIMA (1993)

merkimago

(merkbeeld) Totaal aan indrukken dat met name (potentiële) afnemers hebben met betrekking tot een merk, hetgeen invloed kan hebben op het gedrag van deze (potentiële) afnemers ten opzichte van het desbetreffende merk. Onderdeel van het merkimago zijn alle kenmerken die aan het merk worden toegeschreven, maar ook eigenschappen die met het...