Marktvorm
De combinatie van concurrentieomstandigheden op een markt.
André Heezen (2005)
Specifieke kenmerken van een bepaalde markt die nauw samenhangen met het aantal aanbieders en het aantal vragers op die markt.
NIMA (1993)
Typering van een markt op grond van het aantal aanbieders, afnemers en de homogeniteit dan wel heterogeniteit van de verhandelde producten. De volgende marktvormen worden onderscheiden: monopolie, monopsonie, homogeen en heterogeen oligopolie, oligopsonie, monopolistische concurrentie (heterogeen polypolie), volledig(e) (vrije) mededinging (homogee...
Drs. J. Heemstra & Drs. H.E. Wijnberg (1991)
Het geheel van objectieve omstandigheden waaronder de prijs tot stand komt. Bekende criteria om de objectieve criteria omstandigheden weer te geven zijn: de aard van het verhandelde goed of dienst en het aantal marktpartijen (i.c. vragers en aanbieders). Aan de hand van deze criteria wordt het systeem van de marktvormen opgebouwd.
Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)
m. (-en), het geheel van objectieve omstandigheden waaronder de ruil op een markt zich afspeelt. De marktvorm wordt in het bijzonder door twee factoren bepaald: het getal der aanbieders resp. vragers en het al of niet gedifferentieerd zijn van de waar. Naar het aantal kan men onderscheiden in één, weinige en vele subjecten; daar deze...
Gerelateerde zoekopdrachten
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen: