Wat is de betekenis van Marktvorm?

2024-04-24
Algemene economische basisprincipes

D.J. de Jong & C.J. de Lange (2018)

Marktvorm

De combinatie van concurrentieomstandigheden op een markt.

2024-04-24
Algemene economie en bedrijfsomgeving

W. Hulleman & A.J. Marijs (2017)

Marktvorm

Indeling van markten naar aantal ondernemingen en productheterogeniteit.

2024-04-24
Bedrijfseconomie voor het besturen van organisaties

André Heezen (2005)

Marktvorm

Specifieke kenmerken van een bepaalde markt die nauw samenhangen met het aantal aanbieders en het aantal vragers op die markt.

2024-04-24
NIMA marketing lexicon

NIMA (1993)

marktvorm

Typering van een markt op grond van het aantal aanbieders, afnemers en de homogeniteit dan wel heterogeniteit van de verhandelde producten. De volgende marktvormen worden onderscheiden: monopolie, monopsonie, homogeen en heterogeen oligopolie, oligopsonie, monopolistische concurrentie (heterogeen polypolie), volledig(e) (vrije) mededinging (homogee...

2024-04-24
Management begrippenlijst

Drs. J. Heemstra & Drs. H.E. Wijnberg (1991)

Marktvorm

Het geheel van objectieve omstandigheden waaronder de prijs tot stand komt. Bekende criteria om de objectieve criteria omstandigheden weer te geven zijn: de aard van het verhandelde goed of dienst en het aantal marktpartijen (i.c. vragers en aanbieders). Aan de hand van deze criteria wordt het systeem van de marktvormen opgebouwd.

2024-04-24
Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

marktvorm

m. (-en), het geheel van objectieve omstandigheden waaronder de ruil op een markt zich afspeelt. De marktvorm wordt in het bijzonder door twee factoren bepaald: het getal der aanbieders resp. vragers en het al of niet gedifferentieerd zijn van de waar. Naar het aantal kan men onderscheiden in één, weinige en vele subjecten; daar deze...

Gerelateerde zoekopdrachten