Wat is de betekenis van Marktmechanisme?

2024-04-19
Nederlandstalige WikiWoordenboek

Wiktionary (2019)

marktmechanisme

marktmechanisme - Zelfstandignaamwoord 1. (economie) samenstelling en werking van de markt Woordherkomst samenstelling van markt en mechanisme

2024-04-19
Algemene economische basisprincipes

D.J. de Jong & C.J. de Lange (2018)

Marktmechanisme

Het aanbod van goederen en diensten komt tot stand door de vrije werking van vraag en aanbod.

2024-04-19
Studie begrippenlijst

Bijlesnetwerk (2017)

Marktmechanisme

Door de handel van goederen ontstaat er een vraag en aanbod. Deze krachten werken samen om een marktmechanisme te vormen waarbij een prijs tot stand komt. Economen spreken van marktevenwicht als vraag en aanbod aan elkaar gelijk zijn. Bij een hogere vraag zal de prijs omhoog gaan terwijl bij een hoger aanbod de prijs daalt. In het marktmechanisme m...

2024-04-19
Begrippenlijst uit Praktische Economie havo 3

Drs. Peter Adriaansen & Dr. Aad Zuiderwijk (2008)

marktmechanisme

De werking van vraag en aanbod zorgt ervoor dat op de markt een evenwichtsprijs tot stand komt.

2024-04-19
Begrippenlijst uit Praktische Economie vwo 3

Drs. Peter Adriaansen & Dr. Aad Zuiderwijk (2008)

marktmechanisme

De werking van vraag en aanbod zorgt ervoor dat op de markt een evenwichtsprijs tot stand komt.

2024-04-19
NIMA marketing lexicon

NIMA (1993)

marktmechanisme

De invloed die aanbod en vraag op elkaar uitoefenen. In het algemeen leiden bijvoorbeeld hogere prijzen tot meer aanbod en vermindering van de gevraagde hoeveelheid, terwijl lagere prijzen een vermindering van het aanbod en een vergroting van de vraag bewerkstelligen. Zie ook: evenwichtsprijs. marktvolgersprijsbeleid (follow-the-leader pricing) Vo...

2024-04-19
Begrippenlijst kernpunten van de economie

Redactie Ensie (1990)

Marktmechanisme

Uit de ontmoeting van de collectieve vraag en het collectieve aanbod komen prijzen tot stand die op de beslissingen van individuele vragers en aanbieders van grote invloed zijn.

2024-04-19
Grondslagen van de Marketing

Bronis Verhage (1989)

Marktmechanisme

De invloed die vraag en aanbod op elkaar hebben: zo leidt minder vraag van de consument naar bijvoorbeeld rundvlees uiteindelijk tot minder aanbod, terwijl een toenemende belangstelling voor biologisch vlees uiteindelijk ook resulteert in een groter aanbod van vlees in deze kwaliteitsklasse.