2020-01-22

Het station in Santpoort

‘Santpoort-Zuid’ (Willem de Zwijgerlaan 59-61), oorspronkelijk ‘Santpoort-Meerenberg’, werd in 1898-'99 gebouwd naar ontwerp van D.A.N. Margadant. Het station had een aparte wachtkamer voor patiënten van het nabijgelegen psychiatrische ziekenhuis ‘Meerenberg’ in Bloemendaal.

2018-03-30

The station in Santpoort

'Santpoort-Zuid' (Willem de Zwijgerlaan 59-61), originally 'Santpoort-Meerenberg', was built in 1898-99 to design by D.A.N. Margadant. The station had a separate waiting room for patients from the nearby psychiatric hospital 'Meerenberg' in Bloemendaal.

2018-07-30

Santpoort

Aan de Vinkenbaan 14 staat het eerste huis in Nederland dat in gietbeton is uitgevoerd. Voor die primeur tekenden de architecten H. Hana en H.J. Harms. H.P. Berlage trad op als esthetisch adviseur. Tijdens de bouw, in 1911, maakte men gebruik van een gietijzeren bekisting. Die vinding van de Amerikaan van Th.A. Edison zorgde voor een revolutie in de bouwtechniek. De toepassing van het 'moderne' bouwmateriaal beton en de mogelijkheid de mallen opnieuw te gebruiken leidden tot een rationalisatie i...

2019-01-17

Santpoort

Santpoort - villa-dorpje langs den duinvoet ten N. van Haarlem, met vele buitenplaatsen. Het behoort bijna geheel tot de gemeente Velzen. Het gesticht „Meer en Berg” hoort onder Bloemendaal.

2019-10-14

Santpoort

Dorp in de N.-Holl. gem. → Velsen, met forensen en vreemdelingenverkeer.

2020-01-02

Het station in Bodegraven

Het station (Stationsplein 3) werd in 1913 gebouwd nadat het oude station (1894) door brand was verwoest (1911). Het hoge linkergedeelte met dienstwoning heeft een forse hoektoren, het lagere rechterdeel bevat de stationshal.

2020-01-02

Het station in Oudenbosch

Het station (Stationsstraat 7-9) werd in 1854 gebouwd en in 1885 uitgebreid. Het gebouw vertoont gelijkenis met het station van Zevenbergen. Het gepleisterde pand bestaat uit een tweelaags hoofdgebouw met middenrisaliet en aan weerszijden korte eenlaags zijvleugels.

2020-01-02

Het station in Krabbendijke

Het station (Spoorlaan 7) werd in 1868 gebouwd aan de lijn Roosendaal-Vlissingen als een station 5de klasse van de Staatsspoorwegen naar plannen van K.H. van Brederode. In 1916 werd het station vergroot met een aanbouw aan de linkerzijde over de volle hoogte.

2020-01-02

Het station in Nijkerk

Het station in Nijkerk (Willem Alexanderplein 18) is een langgerekt gebouw uit 1863, gebouwd als station 1e klasse van de Nederlandsche Centraal-Spoorwegmaatschappij. Het naar plannen van H.J. Kamperdijk in eclectische vormen uitgevoerde gebouw heeft een verhoogd middendeel en twee lagere zijvleugels, die in 1903 zijn verlengd.

2020-01-02

Het station in Waddinxveen

Het station (Stationsplein ong.) werd in 1934 gebouwd naar ontwerp van H.G.J. Schelling. Het sobere pand is opgebouwd uit een ijzeren skelet met baksteenvulling en omvat een hal met wachtruimte. De langgerekte goederenloods is afgebroken.

2020-01-02

Het station in Assen

Het station (Stationsplein 4) is een postmodernistisch gebouw met kubusvormige stationshal, voorzien van door het dak stekende hoekzuilen, eenlaags aanbouwen en een vrijstaande opengewerkte toren. Het station is in 1989 gebouwd naar plannen van R.M.J.A. Steenhuis ter plaatse van een voorganger uit 1870. De perronoverkapping met paraplu-spanten dateert uit circa 1920.

2020-01-02

Het station in Echt

Het station (Stationsweg 5) kwam in 1862 tot stand aan de lijn Maastricht-Venlo naar plannen van K.H. van Brederode als een station vijfde klasse van de Staatsspoorwegen. In 1884 werd aan weerszijden een lage vleugel toegevoegd. Het middendeel heeft men in 1911 met een etage verhoogd. Het stationsgebouw is in 1989 gerestaureerd.

2020-01-02

Het station in Arkel

Het station (Stationsweg 29) werd in 1881-'82 gebouwd langs de lijn Dordrecht-Geldermalsen. Van dit eenlaagspand met middenrisaliet is het dak met chaletstijl-elementen vereenvoudigd bij de renovatie in 1990.

2020-01-02

Het station in Sittard

Het station (Stationsplein 2) is een modern station met een golvend dak en een transparante stationshal, gebouwd in 1993 naar ontwerp van J.A. van Belkum.

2020-01-02

Het station in Veendam

Het station (Parallelweg 2-6) werd in 1909 ontworpen door Ed. Cuypers voor de Noord-Ooster Locaal Spoorwegmaatschappij en is het enige station voor die maatschappij met afgeplatte daken.

2020-01-02

Het station in Wolvega

Het station (Stationsweg 6) is in 1865 gebouwd aan de lijn Zwolle-Leeuwarden als een station vierde klasse van de Staatsspoorwegen. K.H. van Brederode ontwierp het gepleisterde gebouw met neoclassicistische details. Het is in 1992 naar plannen van P.A.M. van Kilsdonk gerestaureerd en heringericht.

2020-01-02

Het station in Leeuwarden

Het station (Stationsplein 1) is in 1863 gebouwd als een station 3de klasse van de Staatsspoorwegen naar plannen van K.H. van Brederode. De gepleisterde neoclassicistische eenlaags zijvleugels zijn al in 1868 toegevoegd. In 1904 verving men het oude middengedeelte door het huidige middenblok met grote rondboogvensters. Het interieur van de centrale hal is uitgevoerd in gekleurde baksteen met tegeltableaux en glas-in-loodramen. De overige delen van het interieur zijn vanaf de jaren zeventig va...

2020-01-02

Het station in Meppel

Het station (Stationsweg 70) werd in 1867 naar plannen van K.H. van Brederode gebouwd als een station derde klasse van de Staatsspoorwegen aan de lijn Leeuwarden-Zwolle. Het gepleisterde neoclassicistische gebouw bestaat uit een tweelaags middendeel, geflankeerd door eenlaags vleugels. Aan de perronzijde bevindt zich over de volle breedte een geknikt luifeldak op gietijzeren kolommen met consoles. De perronoverkapping met opengewerkte vakwerkliggers dateert uit circa 1900. Het station is in 1...

2020-01-02

Het station in Reuver

Het station (Stationstraat 8) werd in 1867 aan de lijn Maastricht-Venlo gebouwd als een station vijfde klasse van de Staatsspoorwegen naar plannen van K.H. van Brederode.

2020-01-02

Het station in Middelburg

Het station (Kanaalweg 22) werd in 1871-'72 naar plannen van K.H. van Brederode gebouwd aan de lijn Roosendaal-Vlissingen als een station 3de klasse van de Staatsspoorwegen. Het neoclassicistische gebouw met hoger opgetrokken middendeel en lagere zijgevels is voorzien van wenkbrauwen boven de vensters. De aanbouw ter rechterzijde is uit 1907. De perronoverkapping met gietijzeren zuilen dateert uit 1871-'72.