Wat is de betekenis van Delphi-onderzoek?

2024-04-19
Dit is onderzoek!

Ben Baarda (2014)

Delphi-onderzoek

Het in verschillende ronden systematisch exploreren van ideeën, vaak van experts, over een specifiek onderwerp. Dit onderzoek wordt vaak gebruikt voor beleidsontwikkeling.

2024-04-19
Communicatie Handboek

Wil Michels (2001)

delphi-onderzoek

Een onderzoek waarbij aan een beperkt aantal deskundigen naar hun mening wordt gevraagd over een specifiek onderwerp.

2024-04-19
Verpleegkundig woordenboek

Anneke van Schie (2000)

Delphi-onderzoek

Onderzoeksvorm waarin resultaten verkregen worden door de mening van deskundigen te inventariseren en in verschillende Delphi-ronden tot overeenstemming (consensus) te komen.

2024-04-19
Basisboek Kwalitatief Onderzoek

Baarda, Bakker, Fischer, Julsing, Peters, van der Velden & de Goede (1995)

Delphi-onderzoek

Het in verschillende ronden systematisch exploreren van ideeën, vaak van experts, over een specifiek onderwerp. Dit onderzoek wordt vaak gebruikt voor beleidsontwikkeling. Ook expertonderzoek genoemd.

2024-04-19
NIMA marketing lexicon

NIMA (1993)

Delphi-onderzoek

Vorm van marktonderzoek, vaak ingezet in een vroeg stadium van het productontwikkelingsproces, waarbij men de mening van experts verzamelt in een aantal ronden. De experts geven in eerste instantie onafhankelijk van elkaar hun mening. Na afloop van elke ronde worden ze geconfronteerd met de meningen van de andere experts. Vervolgens kunnen zij even...

2024-04-19
Grondslagen van de Marketing

Bronis Verhage (1989)

Delphi-onderzoek

Uitgebreide vorm van expertonderzoek waarbij deskundigen in een aantal ronden elk hun eigen mening geven. Door hen – na iedere ronde – telkens de visie van de andere experts voor te leggen (waarna zij desgewenst hun mening mogen bijstellen), probeert de marktonderzoeker concensus te krijgen.