Wat is de betekenis van Concentratiegraad?

2024-04-20
Algemene economische basisprincipes

D.J. de Jong & C.J. de Lange (2018)

Concentratiegraad

Maatstaf die aangeeft in welke mate het aanbod op een markt bij een beperkt aantal ondernemingen is geconcentreerd.

2024-04-20
ABC voor de Ondernemingsstrategie

Sytse Douma, Eric Dooms & Aswin van Oijen (2016)

concentratiegraad

De mate waarin het marktaandeel binnen een bedrijfstak in handen is van een beperkt aantal ondernemingen .

2024-04-20
Marketing Kernstof

Hans Vosmer & John Smal (2012)

concentratiegraad

De concentratiegraad is de mate waarin het aantal onafhankelijke aanbieders op de markt voor een bepaald product beperkt is, dan wel de mate waarin de marktaandelen over de verschillende medeaanbieders zijn verdeeld.

2024-04-20
NIMA marketing lexicon

NIMA (1993)

concentratiegraad

Mate waarin het aantal onafhankelijke aanbieders, afnemers of intermediairs op de markt voor een bepaald product beperkt is, dan wel de mate waarin de marktaandelen over de verschillende medeaanbieders of afnemers zijn verdeeld. Bij een grotere mate van concentratie zal de invloed van een individuele aanbieder of afnemer in de markt ook groter zijn...

2024-04-20
Begrippenlijst kernpunten van de economie

Redactie Ensie (1990)

Concentratiegraad

Of concentratie-ratio. Het gezamenlijke marktaandeel van een aantal van de grootste bedrijven. De meest gebruikte concentratie-ratio is de 4-firm concentratie-ratio: het marktaandeel dat de vier grootste bedrijven samen hebben.

Gerelateerde zoekopdrachten