boetpsalmen
de psalmen waarin schuld wordt beleden en gesmeekt wordt om verzoening met God.
Ontdek ons tijdschrift
en lees alles over taal uit Nederland en Vlaanderen*Zolang de voorraad strekt
Professor mag. dr. J.B. Kors o.p. (1967)
de zeven psalmen (6, 31, 37, 50, 101, 129, 142, genummerd volgens den → vulgaat), die door de Kerk gekozen zijn als liturgische gebeden op dagen van boete, tegenspoed en rouw, verder bij de wijding van een kerk, een vast altaar, een kerkhof, bij abtswijding, het → H. Oliesel en enkele andere minder voorkomende gelegenheden.
Prof. dr. J.C. Groot (1955)
noemt men in de Katholieke Kerk in het bijzonder 7 Psalmen met een specifiek boetekarakter, nl. Ps. 6, 31, 37, 50, 101, 129, 142 (Hebr. Ps. 6, 32, 38, 51, 102, 130, 143). De bekendste en bij liturgische plechtigheden het meest gebruikte hiervan zijn Ps. 50 (Miserere) en Ps. 129 (De profundis). In ruimere zin kunnen alle Psalmen, waarin de schuldbe...
John Kooy (1933)
zeven psalmen, vooral „Miserere” en „De profundis”, die op boetedagen i/d R.K. kerk worden gezongen.
Uitgeverij Joost van den Vondel (1933-1939)
Boetpsalmen - 1° Door de Kath. Kerk zijn uit het psalterium zeven psalmen bijzonder uitgekozen om te worden gebruikt als liturgische gebeden op dagen van boete, rouw en tegenspoed (zie onder). Volgens de nummering van de Vulgaat zijn het ps. 6 (Domine, ne in furore tuo .... miserere mei), ps. 31 (Beati quorum remissae simt iniquitates), ps. 37 (Dom...
Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)
m. (mv.), (r.k.) de psalmen 6, 32, 38, 51 (Miserere), 102, 130 (De profundis) en 143. Boetpsalmen zijn met een ritueel verbonden teksten, die in Babylonië werden gebruikt, wanneer een zieke genezing zocht voor zijn ziekte (die men door demonische machten veroorzaakt achtte) bij de bezweringspriesters van reddende goden als Ea en Marduk. In Isr...
Gerelateerde zoekopdrachten
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen: