Gepubliceerd op 17-03-2016

Blue chip

betekenis & definitie

Een blue chip is een onderneming of een organisatie met een zeer goede reputatie met betrekking tot de financiële markten. Een onderneming krijgt het label blue chip wanneer het structureel kwaliteit levert en zeer betrouwbaar is, zowel in economisch goed als slechte tijden.

Blue chip bedrijven opereren over het algemeen in stabiele markten, waar ze producten aanbieden van zeer hoge kwaliteit. Blue chip bedrijven staan er hierdoor om bekend dat ze ook in economisch moeilijke tijden geen moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Omdat blue chip bedrijven een dergelijk sterk imago hebben, zijn de aandelen van deze bedrijven vaak veel waard. De waarde van blue chip aandelen zijn namelijk zeer stabiel, er is dus vrijwel geen risico op verlies. Over het algemeen staan blue chip aandelen juist garant voor gelijkmatige winst over de jaren. Veel blue chip ondernemingen hebben een zodanig aandeel in de markt waarin ze opereren, dat op basis van de winst van deze bedrijven wordt vastgesteld hoe goed het gaat met een markt. Daarnaast opereren blue chip ondernemingen vaak wereldwijd, waardoor ze een zeer grote en stabiele afzetmarkt hebben, waardoor hun winst minder snel wordt beïnvloed door schommelingen in de economie.

Onderneming die voldoen aan de eisen die worden gesteld voor een blue chip waardering, worden bijgehouden in de zogenaamde blue chip index. In deze index staan met name Amerikaanse bedrijven, waarvan de meeste al decennia geleden zijn opgericht, bijvoorbeeld American Express, AT&T, Coca-Cola Inc., Microsoft Corp., Intel Corp. en Walt Disney Co. Naast deze Amerikaanse bedrijven worden ook de Nederlandse bedrijven Shell en Unilever gezien als blue chips.

De naam blue chip is afkomstig uit het spel poker, waar de blauwe chip het meeste waard is.