Bas Kamphuis

Online Marketeer bij Codebreakers

Gepubliceerd op 28-10-2015

Sportmarketing

betekenis & definitie

Sportmarketing is het toepassen van specifieke marketingprincipes en processen op sportproducten én de verhandeling van niet-sport producten door middel van de associatie met sport.

Marketeers hebben vele kanalen tot hun beschikking om sportmarketing toe te passen. De bekendste en meest klassieke vormen zijn shirtreclame, zoals Ziggo op het shirt van Ajax staat, en sponsorborden in en rondom een sportstadion. Maar er zijn veel meer mogelijkheden. Zo brengen grote merken hun producten onder de aandacht via het sponsoren van een atleet of een sportteam. Lionel Messi loopt op schoenen van Adidas, Cristiano Ronaldo op de schoenen van Nike. Maar niet enkel sportmerken sponsoren een atleet, denk aan turner Epke Zonderland die de hoofdrol speelt in reclames van Campina, M-Line en Volkswagen.

Ook wordt er tijdens de rust of in de pauze van een groot sportevenement reclame gemaakt voor specifieke producten of diensten. Vaak zijn hier strikte contracten aan verbonden, zodat een merk of onderneming de garantie heeft dat zij de enige zijn uit een specifieke branche. Zo is Heineken sponsor van de Champions League, waardoor zij het enige biermerk zijn die mogen adverteren tijdens deze wedstrijden. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld voor Coca-Cola als sponsor van de Olympische Spelen.