Bas Kamphuis

Online Marketeer bij Codebreakers

Gepubliceerd op 28-10-2015

Sponsoring

betekenis & definitie

Sponsoring is het beschikbaar stellen van geld, diensten of andere middelen aan een persoon (sporters), evenement (concert of sportevenement), een groep personen (voetbalclub) of een bouwwerk (stadion of theater), in ruil voor publiciteit of het recht om de associatie met de gesponsorde te gebruiken voor commerciële doeleinden.

De publiciteit kan onder andere verkregen worden door de bedrijfsnaam op het shirt (Ziggo op het shirt van Ajax), sponsoring van de kledij (Adidas levert de kleding van Feyenoord), naam verbinden aan een evenement (Amstel Gold Race), het delen van foto’s van gesponsord individu (Usain Bolt poserend met Puma schoenen) naam verbinden aan een team (Red Bull Racing) of de naam binden aan een bouwwerk (het Emirates Stadium van Arsenal).

Alleen in Nederland werd er in 2014 voor ongeveer 800 miljoen euro aan sponsoring uitgegeven. Rabobank is op dit moment de grootste sponsor van Nederland met een bedrag van 35 miljoen euro. Op de tweede en derde plek staan de sportmerken Nike en Adidas.