Bart Welzen

Ensie.nl

Gepubliceerd op 20-05-2016

2016-05-20

Storytelling

betekenis & definitie

Storytelling is een vorm van content marketing waarbij een persoonlijk verhaal centraal staat. Men probeert met een persoonlijk verhaal informatie te verschaffen over een product of dienst en hiermee consumenten aan zich te binden. Storytelling verhalen zijn altijd authentieke verhalen die een emotionele reactie teweegbrengen bij consumenten.

Bedrijven en organisatie proberen op allerlei manieren consumenten aan zich te binden, storytelling is hier een van. Storytelling is altijd een persoonlijk en authentiek verhaal dat de consument iets vertelt over het product of dienst dat een bedrijf of organisatie levert. Storytelling is hiermee niet alleen een waardevolle verstrekking van objectieve informatie, maar is tevens een creatieve manier om deze informatie aan de man te brengen. Daarnaast kunnen bedrijven en organisaties door middel van storytelling aan consumenten laten zien wat hun normen en waarden zijn. In andere woorden, wat zij, naast het verkopen van diensten en producten, belangrijk vinden. Dit in tegenstelling tot conventionele vormen van reclame en marketing, waar alleen de harde verkoop van producten of diensten centraal staat.

Hoewel storytelling zich richt op de persoonlijke kant van een product of dienst, zijn er een aantal aspecten waar men rekening mee dient te houden. Zo is het belangrijk om bij storytelling een authentiek verhaal te vertellen. Men streeft het doel van storytelling voorbij wanneer men dit niet doet. Daarnaast zal een gemaakt verhaal het vertrouwen van de consument niet ten goede komen. Verder moet men bij storytelling niet schromen om meerdere perspectieven van het verhaal te laten zien, bijvoorbeeld dat van de producent, de leverancier en de klant zelf.