Bart Welzen

Ensie.nl

Gepubliceerd op 18-05-2016

2016-05-18

Content Marketing

betekenis & definitie

Content marketing is een vorm van marketing waarbij men kiest voor verspreiding van inhoudelijke informatie. Met content marketing probeert men door adequate informatievoorziening een klant te binden, dit in tegenstelling tot de meer conventionele reclame, waarbij men tracht snel de aandacht van een potentiële klant te krijgen.

Bedrijven proberen via allerlei kanalen en op allerlei manieren consumenten met zich te binden. Door de snelle ontwikkeling van het internet, zijn er in snel tempo nieuwe vormen van marketing ontstaan. Bedrijven en andere organisaties veronderstellen dat consumenten en potentiële klanten continu actief op zoek zijn naar informatie, met name op het internet. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het doen van online aankopen, waarbij de consument actief op zoek is naar vergelijkbare informatie over de producten van verschillende aanbieders.

Door gebruik te maken van content marketing, laten bedrijven of organisaties zien te beschikken over objectieve en waardevolle informatie voor de klant. Content marketing laat zien dat een bedrijf of een organisatie ergens een expert in is, op deze manier probeert men een relatie te creëren met consumenten. Waar conventionele reclame of marketing strategieën gericht zijn op het verkopen van diensten of producten, probeert men met content marketing dus consumenten te informeren en hiermee vertrouwen te verkrijgen.

Belangrijk bij content marketing is niet alleen het aanbieden van waardevolle informatie, maar ook de verspreiding hiervan. Content marketing kan op allerlei manieren worden verspreid, bijvoorbeeld tekstueel, in een video of blogberichten. Door goed vindbaar te zijn op het internet, zorgt men dat men een zo groot mogelijk bereik heeft onder consumenten.