Content kalender betekenis & definitie

Een content kalender is een planning waarin wordt bijgehouden en vastgelegd op welke dagen men bepaalde content over een merk, product of dienst plaatst. Met een content kalender weet men als onderneming van tevoren wat men gaat plaatsen en wanneer men het gaat plaatsen.

Als merk of onderneming probeert men veelal via diverse kanalen content te verspreiden om op die manier onder de aandacht te komen van potentiƫle klanten. Hierbij wordt er vaak voor gekozen om deze content structureel en via diverse kanalen te plaatsen. Daarnaast wilt men voor een specifiek product een specifieke doelgroep aanspreken, waardoor de content hierop moet worden aangepast. Doorgaans komt er dus nogal wat kijken bij het gericht plaatsen van content. Om hier duidelijkheid in aan te brengen, kan men gebruik maken van een content kalender. Hierin wordt bijgehouden welke content men op welke dag via welk kanaal plaatst. De content kalender draagt hiermee bij aan een continue stroom van content voor het betreffende merk.

Het doel van een content kalender is dus voor duidelijkheid en structuur zorgen. Doordat men van tevoren weet welke content men gaat plaatsen, heeft men geen last minute stress. Daarnaast zullen klanten weten dat er structureel nieuwe content wordt geleverd, wat doorgaans resulteert in meer terugkomende bezoekers.

Niet alleen kan men met een content kalender plannen op welke dagen content wordt geplaatst en waar het wordt geplaatst, een content kalender kan tevens worden gebruikt om bij te houden hoe deze content scoort bij de doelgroep. In een content kalender kan bijvoorbeeld gemakkelijk worden bijgehouden hoeveel unieke paginaviews en clicks bepaalde content oplevert.