Redactie Ensie

APK begrippen omschreven

Gepubliceerd op 21-06-2016

2016-06-21

Stuurbekrachtiging

betekenis & definitie

Stuurbekrachtiging zorgt er in een auto voor dat men niet de volledige kracht behoeft uit te oefenen om de wielen over het wegdek te laten draaien. Stuurbekrachtiging maakt het daarmee lichter om aan het stuur te draaien, waardoor er ook minder omwentelingen van het stuur nodig zijn.

Stuurbekrachtiging in de auto is mogelijk dankzij verschillende onderdelen. Aan het stuurhuis, de verbintenis tussen het stuur en de wielen, zit een oliepomp verbonden die wordt aangestuurd door de multieriem. Deze multieriem is verbonden aan de krukas. Wanneer men als bestuurder van een auto aan het stuur draait, wordt de oliepomp die verbonden is aan het stuurhuis ingeschakeld door middel van de draaiing van de krukas. Deze olie wordt vervolgens onder druk naar het stuurhuis gepompt, waardoor de kracht die wordt uitgeoefend door aan het stuur te draaien wordt versterkt. Deze vorm van stuurbekrachtiging wordt hydraulische stuurbekrachtiging genoemd. Het nadeel van deze vorm is dat de oliepomp altijd aan staat. Het kost simpelweg te veel tijd om de oliepomp elke keer dat er wordt gestuurd opnieuw aan te zetten.

Als alternatief op de hydraulische stuurbekrachtiging, worden steeds meer auto’s uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging. Deze vorm van stuurbekrachtiging werkt met een elektromotor in plaats van een oliepomp en behoeft hierdoor niet continu in gebruik te zijn.