Redactie Ensie

APK begrippen omschreven

Gepubliceerd op 24-02-2016

Roetmeting

betekenis & definitie

Een roetmeting is een onderdeel van een APK en wordt uitgevoerd bij voertuigen met een dieselmotor die na 1980 zijn gebouwd. Bij de roetmeting wordt gecontroleerd of de auto binnen de gestelde normen valt wat betreft de uitstoot van schadelijke gassen.

Volgens Nederlandse en Europese normen dienen alle auto’s periodiek te worden gecontroleerd. Dit noemt men in Nederland de APK. Deze keuring bevat diverse onderdelen die de verschillende functies van een auto op veiligheid en algehele werking dienen te testen. Bij auto’s met een dieselmotor wordt er tevens een roetmeting uitgevoerd. Roet is een elementaire koolstof dat ontstaat bij een onvolledige verbranding van diesel. Roet bevat niet alleen stukjes fijnstof, maar ook zogenaamde PAK’s (polycyclische aromatische koolwaterstoffen), die zeer schadelijk voor de mens en milieu zijn. Men is hierom van mening dat de uitstoot van roet zo veel mogelijk moet worden beperkt. Hierom controleert men auto’s met een dieselmotor op de uitstoot van roet. Welke voorwaarden precies worden gesteld tijdens een roetmeting is onder andere afhankelijk van het bouwjaar van de auto.

Bij een roetmeting wordt in verschillende fases gekeken wat de uitstoot van het voertuig precies is. Deze fases lopen van de uitstoot van een stationair lopende auto naar de uitstoot op een maximaal toerental. Sommige auto’s met een dieselmotor gaan al een tijdje mee, waardoor met name deze laatste test, het controleren van de uitstoot op een maximaal toerental, niet zonder risico voor de auto is. Zo zijn er wel eens gevallen geweest waarin een roetmeting de oorzaak was van het begeven van de dieselmotor. Dit gebeurt echter alleen bij oudere auto’s, waarvan het risico op mankementen al groot is.