Algemeen Nederlands Woordenboek

Algemeen Nederlands Woordenboek (2009-heden)

Gepubliceerd op 30-05-2017

cultuurchristen

betekenis & definitie

type christen.

christen die niet zozeer gelooft in het bestaan van een godheid of een goddelijk wezen, maar een meer instrumentele visie op het geloof heeft en bekijkt welke positieve effecten het geloof zou kunnen hebben in zijn eigen persoonlijke en maatschappelijke leven.

Voorbeelden:
Gelukkig geven voor het maatschappelijk wenselijk gedrag grote groepen verantwoordelijke mensen het goede voorbeeld. Eigenlijk kunnen we deze mensen volgens Vuijsje cultuurchristenen noemen. Ze leiden een deugdzaam en goed leven vanuit christelijke waarden, niet vanuit een geloof maar geheel vanuit zichzelf. Met de cultuurchristenen moeten de kerkelijke gelovigen voor een maatschappelijke moraal de handen ineen slaan.
http://www.hamelink.org/Verborgen_Kracht/Wat_de_mens_bezielt.html, 8 maart 2009

De nobele leugen van de cultuurchristen. Herwaardering van religie is in. Niet om het geloof op zich, maar om het vermeend gunstige effect op ons gedrag. De vraag is echter of gelovigen zich wel netter gedragen, en of het niet cynisch is anderen een wereldbeeld aan te smeren dat je zelf niet gelooft. Hoeveel christenen moesten zich de afgelopen dagen melden bij de supersnelrechter wegens wangedrag tijdens de jaarwisseling? Weinig tot geen, mogen we aannemen. Volgens een populaire opvatting zorgt het geloof immers voor een solide moraal. Omgekeerd zou de afwezigheid van een godsgeloof leiden tot bandeloosheid en andersoortige morele ontsporingen.
Trouw, 6 januari 2013

Aanhangers van deze instrumentele visie op het christelijk geloof heten 'cultuurchristenen'. Ze laten de vraag naar het bestaan van een godheid links liggen of beantwoorden haar negatief [...]. Cultuurchristenen herleiden hun waardering voor het geloof tot de positieve effecten die het zou hebben, zowel in ons persoonlijke leven als op maatschappelijk niveau.
Trouw, 6 januari 2013

Cultuurchristen dus, klinkt beter dan antichristelijk natuurlijk, maar een nieuwe naam betekent nog niet altijd een nieuwe identiteit.
http://www.cip.nl/nieuws/maart-2013/34276-Richard-Dawkins:-Ik-ben-een-cultuurchristen, 7 maart 2013

Ik schijn een cultuurchristen te zijn. En dat schijnt niet best te zijn! Ik heb de term opgedoken in een artikel over Simon Critchley, een filosoof. Hoewel hij atheïst is, wijst hij in zijn boek 'The Faith of the Faithless' op het belang van godsdienst. Een van de zegeningen zou zijn dat het bij ons een slecht geweten kweekt dat alarm slaat bij misdragingen [...]. Ik ga minder ver dan Critchley, want ik zou nooit alle godsdiensten een goede invloed toeschrijven, maar ik doe hem dan ook tekort in dit stukje. Ik pleit voor beheersing door meer waarde te hechten aan zelfbeheersing dan aan godsdienst.
https://heinalbeda.wordpress.com/2014/07/31/cultuurchristen-en-zelfbeheersing/, 31 juli 2014

De relatie met God is voor een gezond huwelijk van levensgroot belang. Er zijn twee soorten christenen: cultuurchristenen en oprechte gelovigen. De eerste soort groeide op in een gezin waar de ouders het christendom als hun godsdienst zagen. Echte gelovigen zijn degenen die hun leven aan Christus hebben toevertrouwd, Hij is hun Redder en Heere.
http://www.vergadering.nu/boekchapmanhuwelijk.htm, 14 september 2005