Algemeen Nederlands Woordenboek

Algemeen Nederlands Woordenboek (2009-heden)

Gepubliceerd op 30-05-2017

aanbiedersmarkt

betekenis & definitie

gunstige marktsituatie voor verkopers.

marktsituatie waarin de verkopende of aanbiedende partijen de prijs en transactievoorwaarden voor zekere goederen of diensten kunnen bepalen, veelal doordat de vraag het aanbod overtreft.

Voorbeelden:
In een aanbiedersmarkt is er veel vraag en weinig aanbod waardoor de aanbieders (verkopers) het voor het zeggen hebben. In een vragersmarkt is het precies andersom. Doordat de vraag naar woningen achterblijft bij het aanbod hebben de vragers (kopers) het voor het zeggen.
http://www.nidi.knaw.nl/en/output/demos/2009/demos-25-01-verwest.pdf/demos-25-01-verwest.pdf

Doordat de economische groei langzaam afnam, werd de uitbreidingsvraag gestaag minder. Het aanbod daarentegen bleef groeien. Veel projecten die in goede economische tijden waren gestart zaten nog in de pipeline en kwamen nog op de markt. Een duidelijke verschuiving van een aanbiedersmarkt naar een vragersmarkt is uiteindelijk het gevolg.
http://static.realworks.nl/cms/30068/Schaap.pdf, 2004

Tussen 1993 en 1998 vond er een regimeomslag plaats op het terrein van de Arbo-dienstverlening. Tot 1993 was er sprake van een aanbiedersmarkt waar bedrijfsartsen in hoge mate het pakket bepaalden. Daarna is door commercialisering van de Arbo-dienstverlening een afnemersmarkt ontstaan waar bedrijven kunnen kiezen uit een groot aantal pakketten tegen gevarieerde prijzen.
http://www.ntvg.nl/publicatie/professionele-integriteit-binnen-commerci%C3%ABle-arbo-dienstverlening/volledig, 1999

De hedendaagse kunstmarkt is anders dan veel andere markten omdat het in hoge mate een aanbiedersmarkt is. 'De prijzen worden niet bepaald door de vraag, maar door de prijsstrategie van de galeriehouder', stelt Claassen. 'Zelfs als een werk niet verkocht wordt zal hij de prijs niet laten zakken. Dat zou immers betekenen dat hij in een ander marktsegment terechtkomt. Liever laat hij een kunstenaar helemaal vallen dan dat te doen.'
http://www.fdewb.unimaas.nl/finance/faculty/Campbell/Financial%20Dagblad%20Sept%202006.pdf, 2006

Voor woningcorporaties is productvernieuwing geen kwestie van willen, maar van moeten. De sociale huursector is veranderd van een aanbiedersmarkt in een vragersmarkt. Voor een corporatie is het daarom niet alleen van belang om te weten wat de klant voor woning wil, maar ook welke woon- en servicediensten daarbij horen en wat de rol van de corporatie in dit concept is.
http://www.bbvadviseurs.nl/html/wie_zijn_wij.html

In de jaren vijftig vond een ontwikkeling plaats van aanbiedersmarkten naar vraagmarkten. Klantgerichtheid was essentieel: men richtte zich bij de productie steeds meer op wat de klant wilde.
http://essay.utwente.nl/717/1/scriptie_Ros.pdf, 2006