Anne Martens

Levensfilosoof en kunstenares

Gepubliceerd op 08-12-2015

2015-12-08

Blue Ocean Strategy

betekenis & definitie

'Blue Ocean Strategy' is door 'Wall Street Journal' uitgeroepen als beste managementboek van 2005 geschreven door W. Chan Kim & Renee Mauborgne (2005). Er werden twee miljoen exemplaren van verkocht in 41 talen.

Organisaties hebben de neiging elkaar te beloeren en te beconcurreren. Zij leveren een bloederige strijd om de klant en proberen elkaar marktaandeel af te snoepen. Als concurrenten elkaar als haaien bestrijden, kleurt de oceaan rood van het bloed dat vloeit. Het is slimmer om de oneindige, blauwe oceaan op te zoeken, en niet te focussen op de concurrent, maar op de klant. Om producten en diensten te leveren die waarde toevoegen en die niemand anders levert, zodat de concurrentie irrelevant is.

Het advies van W. Chan Kim & Renee Mauborgne luidt: herdefinieer je marktgrenzen. Richt je op het grote geheel en niet op cijfers. Kijk verder dan de huidige vraag en de huidige klanten. Ontwikkel een nieuwe strategische planning. Cruciaal hierbij is innovatie door het leveren van waarde. Een hulpmiddel daarbij is een dienst of product op te delen in de samenstellende elementen en zich bij elk afzonderlijk element af te vragen of de klant hier wel waarde aan hecht. Sommige elementen kunnen dan geëlimineerd of gereduceerd worden. Andere elementen krijgen meer aandacht. Door het inpassen van nieuwe elementen die nog niemand anders levert, kan men een blauwe oceaan vinden waar de concurrentie niet meer van belang is, en nieuwe markten aanspreken.

Voorbeelden daarvan zijn Swatch, dat de markt voor horloges herdefinieerde, Cirque du Soleil, dat een geheel nieuwe markt voor circusbezoek ontwikkelde, en Starbucks, dat in een andere oceaan vaart dan naastgelegen koffiezaken.