Accounting begrippenlijst

Redactie Ensie (2016)

Gepubliceerd op 12-10-2016

Brutomarge

betekenis & definitie

De brutomarge is het verschil tussen de verkoopprijs van de inkoopprijs van een product. De brutomarge is als het ware het bedrag dat een onderneming ontvangt voor de verkoop van producten.

Binnen de bedrijfsvoering is het gebruikelijk om de verwachte opbrengst per verkocht product in kaart te brengen. Hiervoor wordt alvorens wel rekening gehouden met de inkoopprijs van het betreffende product. Wanneer men de inkoopprijs van de verkoopprijs aftrekt, blijft een bedrag over dat gelijk staat aan de opbrengst per verkochte product of per lading van verkochte producten. Dit bedrag wordt de brutomarge genoemd. De brutomarge wordt veelal uitgedrukt in een percentage van de inkoop- of verkoopprijs.

Stel dat een onderneming stoelen inkoopt voor 20 euro per stuk. De brutomarge is 70 procent van de inkoopprijs. De verkoopprijs is in dat geval 34 euro per stoel (20 x 1,70). Indien de brutomarge 80 procent zou zijn geweest, zou de verkoopprijs 36 (20 x 1,80) zijn geweest.

Hoewel de brutomarge een indicatie is van de opbrengsten van alle verkochte producten, is het nog geen indicatie voor de bedrijfswinst. Bij het berekenen van de brutomarge zijn allerlei bedrijfskosten namelijk nog niet meegenomen, zoals het salaris van alle werknemers en de huur van bedrijfspanden. Wanneer men alle bedrijfskosten in mindering brengt van de brutomarge, heeft men de netto winst berekend.