Pieter van Osch

Certified Coach Rockefeller Habits at Gazelles International ★ Spark Entrepreneurs Education ★Nationale Groeimasterclass ★ betekenisondernemer

Gepubliceerd op 02-10-2014

BHAG (Big Hairy Audacious Goal)

betekenis & definitie

BHAG is de naam die managementgoeroe Jim Collins geeft aan de concrete heldere stip aan de horizon die structureel succesvolle bedrijven onderscheidt van minder succesvolle bedrijven.

Een BHAG geeft een concreet en ambitieus doel aan over 10 tot 30 jaar. In het Nederlands vertaalt de BHAG zich in het Grote Gedurfde Dappere Doel, ofwel de concrete heldere stip aan de horizon. De kenmerken van een goede BHAG zijn:
- ambitieus maar niet 'over the top'
- concreet en meetbaar
- doelstelling over 10 tot 30 jaar
- als de BHAG te realiseren zonder dingen fundamenteel aan te pakken, dan kan de BHAG ambitieuzer!
- maar vooral: spreekt tot de verbeelding!

Een bedrijf dat een goede BHAG formuleert zal merken dat het:
- goed in staat is om zich te positioneren (bijvoorbeeld bij werving van nieuwe medewerkers)
- eenvoudiger is om kwartaalprioriteiten te stellen
- een praktische tool is voor grote en kleine beslissingen die een bedrijf moet nemen

Mooie voorbeelden van succesvolle BHAG's zijn:
- we put a man on the moon and will bring him back safely this decade (John F. Kennedy, 1961)
- we crush Adidas (Nike, bij oprichting terwijl Adidas destijds marktleider was)
- in 2020 zullen er met Volvo's geen verkeersdoden meer vallen (Volvo)