Logistieke begrippen omschreven

Redactie Ensie (2016)

Gepubliceerd op 12-10-2016

Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV)

betekenis & definitie

Een Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie is een vrachtwagen die meer vracht kan vervoeren dan een gewone vrachtautocombinatie. De maximale lengte van een LZV bedraagt 25,25 meter. Een gewone vrachtautocombinatie mag maximaal 18,75 meter lang zijn. Bij beide combinaties bedraagt het maximale gewicht 50 ton.

Het voordeel van een LZW, ten opzichte van een gewone vrachtautocombinatie, is het feit dat het brandstofgebruik nauwelijks stijgt. Bij het vervoer van vracht door middel van een LZV wordt gemiddeld 4 tot 30% brandstof bespaart, aangezien er meer goederen vervoert kunnen worden tegen nagenoeg dezelfde hoeveelheid brandstof.

In de periode tussen 2004 en 2006 hield het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een grootschalige proef betreft het inzetten van LZV’s op de Nederlandse wegen. Hieraan deden in totaal 100 transportbedrijven en 300 voertuigen aan mee. In 2012 werd de proeffase definitief beëindigd en één jaar later mochten transportbedrijven, onder bepaalde voorwaarden, gebruik maken van LZV’s.

Vanaf 2013 mag een transportbedrijf LZV’s inzetten op vrijgegeven routes, door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat bepaald. Over het algemeen behoren de meeste snelwegen, belangrijke doorgaande routes en industriegebieden tot deze vrijgegeven locaties. Er mag enkel gebruikt worden gemaakt van een LZV als er voldaan is aan de eisen van het voertuig, de chauffeur en de wegen.

Het gebruik van een LZV kent ook een aantal beperkingen. Zo mag een LZV, buiten de autosnelweg, alleen op een vooraf vastgestelde route rijden en mag er niet gereden worden bij mist en extreme weersomstandigheden. Er geldt een algeheel inhaalverbod voor LZV’s en de chauffeur moet een extra rijopleiding volgen om een LZV te mogen besturen. LZV’s zijn vooral bedoeld om van en naar industriegebieden te rijden.