Daniël Mulder

Author of the Dutch blog Google+ Marketing at google-plus-marketing.nl, co-founder rankwise SEO (.net) and content marketing specialist. Freelance advisor en supplier of strategic content for freelancers and businesses.

Gepubliceerd op 24-06-2015

Author Rank

betekenis & definitie

Author Rank is onderdeel van de interne werking van Google Authorship (Google Auteurschap) en is de methode die de onderlinge rangen (ranks) van auteurs vaststelt en een mate van betrouwbaarheid toewijst aan een auteur.

Er wordt al geruime tijd gespeculeerd over het bestaan van wat Author Rank wordt genoemd. In grote lijnen is duidelijk hoe Author Rank gebruikt wordt als onderdeel van Google Authorship. Author Rank is onderdeel van Google Authorship, wat één van de belangrijkste onderdelen is van Google's sociale netwerk Google+ (Google Plus). Het is een systeem om de eigendomsrechten van auteurs te beschermen en om erkenning toe te wijzen aan een auteur van de content welke hierdoor hoger verschijnt in de zoekresultaten van Google Search. De rank wordt verhoogd als publicaties vaker een +1 ontvangen en/of gedeeld wordt door gebruikers op het netwerk. Artikelen met juist aangebrachte markup voor Google Authorship worden hoger gewaardeerd dan vergelijkbare artikelen die dit niet hebben.
Met Author Rank wordt online autoriteit opgebouwd waardoor artikelen van een auteur met autoriteit ten aanzien van een specifiek onderwerp als gezaghebbend worden gezien. Hiermee kunnen bedrijven, auteurs en uitgevers van content zichzelf positioneren als expert in een vakgebied of ten aanzien van een onderwerp. Het opzetten van Google Authorsship is eenvoudig en kosteloos en de waarde zit hem in de opgebouwde autoriteit, wat een doordachte strategie, consequente uitvoering en deskundigheid vereist.